Translate

mandag den 2. marts 2015

Spontanitet for en kontrolfreak

Det lyder fedt at "være spontan" bare at gøre noget fordi man har lyst lige på det givne tidspunkt. Ikke have kontrol og vide tid, sted og agenda for noget så simpelt som middag i byen.
Det lyder endda nemt, bare give slip og lade tingene dumpe ned fra himlen og springe på de ting man har lyst til.

Men for en planlægger og kontrolfreak som mig er det en prøvelse. Trangen til at vide alle detaljer presser på, hvem skal vi med? hva skal vi? hvorfor? hvad tid? hvor henne?
Bare lige lave et lille bitte skema over det der skal ske i morgen og de næste 364 dage frem :P

Så det er sundt at prøve og faktisk lidt vanedannende at være spontan ind imellem. Fagre nye verden, og hvor er det dog afslappende ikke at vide alt men bare møde op og følge med.

Som mor er der rig mulighed for at få tilfredsstillet planlægger trangen, der er firkanter og struktur nærmest en befrielse for både børn og voksne, især hjemme hos os.

Jeg kan ligefrem se skrækken i de små poders ansigter hvis jeg foreslår en gå-tur med hunden bare sådan ud af det blå. Og deres umiddelbare reaktion kommer da også til udtryk med et forargeligt "NEEEJ" hvorefter de nærmest klamrer sig til deres ipads og hurtigt søger flugt i den virtuelle verden igen, for kommer der overraskelser deri så kan de hurtigt slukke eller skifte til en anden verden.

Mit nye mål er nu klart: jeg skal lære mine børn at spontanitet kan være sjovt og spændende. Ihvertfald lige så snart jeg selv kan finde ud af det på egen hånd :P :P

Ingen kommentarer:

Send en kommentar